Hányattatásom 68. napja (2014.03.10)
...avagy „Szubjektív gyaloglás”
Hozzászólás: [2 db]
A túrakalóriák számítása sok tényezőtől függ. Elsődlegesen a távtól, a szintemelkedéstől és a delikvens testsúlyától. De nem csak ezektől! Nem mindegy, hogy milyen a talaj: süppedős homokban vagy hóban sokkal kimerítőbb a gyaloglás, a nagy sár is több kalória égetését teszi szükségessé.

A furcsa, hogy a sebesség nem releváns! Vagyis ugyanazt a kalóriamennyiséget égeted el, ha egy 20 km-es távot négy óra alatt rohansz le, mintha öt óra alatt. Természetesen az objektív kalóriaégetésről beszélünk, hiszen a lassú tönymörgésben az ízületein fáradnak ki jobban, a megfeszített tempó esetén pedig az izmaink. Viszont mind az ízület, mind az izom fáradása az idegpályáink agyunkra gyakorolt érzete, vagyis nem mérhető, számszerűsíthető. Szubjektív!

Hiába érezzük azt, hogy egy gyors tempójú meneteléskor jobban izzadunk, mert ugyanazt a távot ilyenkor rövidebb idő alatt tesszük meg, mint lassú tempóval: az időegységre jutó energiafogyasztásunk tehát valóban megnövekszik, de a ráfordított idő arányosan csökken, így a végelszámolás ugyanazt az eredményt adja.

Mi a helyzet a szintemelkedéssel? Ilyenkor a testünk (és felszerelésünk) súlyát nem csak vízszintes, hanem függőleges irányba is el kell mozdítanunk. Bármilyen meglepő, itt sem számít a meredekség, sem pedig a tempó. Egy húsz méter magas létrára felmászni pont ugyanannyi energiát emészt fel, mint ugyanezt a szintet kényelmesen, egy kilométeres út során emelkedni. A szubjektív fáradságérzetünk hiteti el velünk, hogy az előbbi több kalóriát éget, mint az utóbbi. A fizika tudománya szemszögéből semmi sem támasztja ezt alá!

A talaj mennyiben járul hozzá az „égetéshez”? A süppedős talajon, csúszós úton való előrejutáshoz sokkal több kiegészítő, „korrigáló” mozgásra van szükségünk, mint egyébként. Ez alap helyzetben 10-15 % lehet, de extrém esetben meg is duplázhatja a szükséges kalóriamennyiséget! Ráadásul mondjuk havas tájon, hidegben való gyaloglás esetén a tested hőjének fenntartása is több kalóriát emészt!

A fentiek ismeretében és az adatokat értelmezve fogok készíteni magamnak (és akit még érdekel) egy kis kalkulátort, amivel egész jó biztonsággal meg tudom határozni a kalóriaégetés mértékét a gyalogtúrákon.

Eddig a gyaloglás kalóriaigényét taglaltam: hogy az érzet milyen szubjektív!

De most más:

Egész délelőtt fáztam. Most is fázom még, de nem vacogok. Az agyam sem igazán fog. Mintha ki lennének hypózva az idegpályáim. Úgy semmi sem sikerül.

Most az imént ettem meg az ebédem, de még mindig ugyanazt a vacak érzést érzem. Töltöttem egy pohárka italt; a pohárka vörösbor kellemesen felmelegített belülről, de érzem, hogy nincs rendben minden és csak találgatni tudom az okokat.

Ma normálisan, mondhatni bőségesen ettem eddig. Elég sokat reggeliztem, igaz főként párolt zöldséget, de így is magasabb a mércém a szokásosnál. Viszont úgy érzem, mintha ez nem lenne elég. Igazából nem mardossa a gyomromat a sav, csupán az egyéb tünetek olyanok, mint amikor kalória-mínuszban vagyok: picit szédelgek, nem jó a közérzetem. A látásom néha elhomályosul és nehezemre esik összeszedni a gondolataimat. Olyan, mintha valami betegség kerülgetne. Talán az álmosság gyötör? Pedig nem ásítozom, nem is érzem magam fáradtnak. Csak tompa vagyok.

Pedig sok dolgom lenne és idegesít ez az állapot! :(

Ma egyszerűen nem tudok fogyókúrázni. Olyan erős éhség van rajtam, hogy muszáj ennem. Nem valami kis nyafogás ez, nem szoktam kényeskedni, egy kis gyomorkorgás fel sem tűnik, de most egyszerűen ennem KELL!

komment írás
Neved: (Ha regisztrálsz, nem írhat más a nevedben!)
Zabagép2014.03.10 18:08
Azért annyira nem vagyok rosszul, csak kóvályogtam! :(

Egyébként vélhetően igazad van: egyszerűen muszáj ennem egy kicsit többet, mert úgy érzem, felborulok. valahogy nem gondoltam bele, hogy a szervezetünk "felhalmozza" az éhséget. Pedig úgy tűnik, hogy így van!
Kriszta2014.03.10 12:41
Kedves Zabagép!
Amit leírtál, az egyértelműen a hipoblikémia tünete! Sürgősen egyél valamit, mert vészesen lent van a vércukorszinted!

Ha nem eszel szénhidrátot, el is vesztheted az eszméleted, ezzel nem szabad játszani.

Visszaolvastam a mai és a korábbi napokat. Tegnap például túráztál, méghozzá úgy hogy közben fogyókúrázol. Nem vittél be elég kalóriát. A 700 valahány maradék kalória csak a szervezeted életben tartására elegendő. Ha tehát túrázol, akkor többet kell enned!

A szervezeted reggelre már éhezett. Hiába ettél bőségesen, ez kevés. nem véletlen, hogy nem fog az agyad, nem tudsz dolgozni rendesen. Eltompulsz, zsibbadsz, nehezen forog az agyad. Mind az alacsony vércukorszint következménye. ne fogyózz ilyen elszántan, amit eddig elértél, az is nagyon szép eredmény, ne fokozd az ütemet!

...Avagy a fogyókúra története szubjektív szemmel...