Hányattatásom 126. napja (2014.05.07)
...avagy „Alvás”
Hozzászólás: [ITT]
Ma jól kialudtam magam és teljesen kipihenten ébredtem. A tegnapi nap után ennek épp ideje volt. :) Bár éjfél körül egyszer felriadtam, de nem jött az álmatlanság, hanem szépen visszasüllyedtem az alvás jótékony vattájába.

Épp tegnap olvasgattam az alvás fontosságáról, milyenségéről és megkívánt mértékéről. Korábban az volt az elfogadott nézet, hogy minél többet alszik valaki, annál jobb, ám ez mostanság cáfolni látszik. Az újabb kutatások szerint a felnőtt ember napi valós alvásigénye nagyjából öt óra lenne! Természetesen lesötétített szobában, kellemes hőmérsékleten ennél tovább tudjuk húzni a lóbőrt, de nem is ez a kérdés.

Vagyis az hét és nyolc óra közti alvás a legegészségesebb! A feladatokkal telezsúfolt hétköznapok során nem ritka, hogy az alvásra szánt időn próbálsz spórolni egy kicsit. A nem elegendő mennyiségű és minőségű alvásnak azonban súlyos következményei lehetnek, melyek ellen hétvégi szundival sem tehetsz. Felesleges tehát megpróbálni "behozni" a hiányt, ez általában a lustaság legalizálása, semmint valódi érték.

A rendszeres rövidebb alvás növeli a korai halál kockázatát, hiszen sem az agyunk nem tud pihenni, sem a szívünk nem lassulhat le. Ráadásul a szomatotróp - növekedési - hormon, amely erős zsírbontó enzim, a mély alvás alatt termelődik. Ennek hiányában - felszínes alvás során, több műszakos munkakörben, rendszeres alvásmegvonás következtében - a szervezet nem képes megfelelő módon elégetni a zsírt.

Az egyéni jellemzők, genetikai adottságok, valamint az életmód is hatással vannak az alvásigényre, így előfordul, hogy valakinek elég, ha mindössze napi öt órát alszik. Alvásspecialisták szerint ugyanakkor ők csupán a népesség 5%-át teszik ki. Elképzelhető, hogy én ehhez a táborhoz tartozom, mert bár kissrácként nagyon jó volt az alvókám, később, felnőtt koromban megfigyeltem, hogy sokat fent vagyok és nem leszek ezzel arányosan sokkal fáradtabb.

Szóval ha keveset alszunk - kevesebbet, mint amit a szervezetünk igényel, akkor növekszik a kockázat, ráadásul könnyebben el is hízunk. De mi a helyzet a túl sok alvással?

Aki túl sokat alszik, annak vagy az alvás minőségével van gond (például napközben nem mozog eleget és a teste kevésbé kívánja a pihenést, ugyanakkor az agy próbál kompenzálni) vagy valamilyen szervi, lelki gond áll az okok mögött. A túl sokat alvó emberek egyrészt nem tudnak rendesen teljesíteni, mivel megszokják a túlzó alvásmennyiséget és ha rákényszerülnek, nem tudják rövidebb idő alatt kipihenni magukat, másrészt pedig újabb kockázatokkal néznek szembe. Mik ezek?

- Diabétesz: Egészségügyii kutatók azt találták, hogy azok, akik kilenc óránál többet alszanak naponta, kétszer nagyobb eséllyel számíthatnak cukorbetegség kialakulására, mint hét órát alvó társaik.

- Fejfájás: A szokásosnál több alvás fejfájást okozhat az arra hajlamos egyéneknél. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a neurotranszmitterek és a szerotonin szintje változik az agyban. Azoknak is fájhat a feje, akik napközben sokat alszanak, éjjel pedig nem alszanak nyugodtan.

- Elhízás: A sok alvás kapcsán növekszik a testsúly is. Egy kutatás során sikerült kimutatni, hogy a napi 9-10 órát alvók 21 %-kal nagyobb valószínűséggel híznak el hat év alatt, mint 7-8 órát alvó társaik. A kapcsolat akkor is kimutatható volt, amikor a kutatók figyelembe vették a táplálkozási szokásokat.

- Hátfájás: Régen a hátfájós betegeknek azt tanácsolták, feküdjenek le. Valóban javasolt ilyenkor a fizikai aktivitás korlátozása, de már tudjuk, hogy valamennyi mozgás előnyős hatású lehet. A sok fekvés nem tesz jót a gerincnek, mert a gerincoszlopot támasztó izmok renyhévé válnak, így nem segítik azt.

- Szívbetegség: Egy 2004-ben több tízezer nőn végzett vizsgálat azt mutatta, hogy a 9-11 órát alvóknál harmadával magasabb a koszorúér betegség kockázata, mint a 8 órát vagy kevesebbet alvóknál észlelhető. Egyelőre nem tudjuk, hogy az alvás hogyan befolyásolja a szív ereinek állapotát, csupán a mérési adatokat ismerjük.

- Halálozás: Több vizsgálat is kimutatta, hogy sok alvás mellett jelentősen emelkedik a halál kockázata, ennek okát nem ismerjük.

Végül, de nem utolsó sorban az alvásigény valamilyen szinten összefüggésben van az aktív élettel. A "lusta" emberek nem szeretnek mozogni, ténykedni sem fizikailag, sem szellemileg. Alvásuk ennek megfelelően felületes lesz, így viszont még a hosszúsága ellenére sem lesz elég pihentető! Igazi fáradság híján nem tudnak kellemesen lemerülni a mélyalvás pihetető fázisába.

Ebédre üres húslevest ettem egy kis füstölt halas kölessel (főtt köles, kefírrel kevert sajt, sprotni olaja nélkül és citromlé). Az olajoshal tartalma miatt nem alacsony kalóriás, de kiment a fejemből, hogy a fiú kölök ma itthon maradt és ebédelni is szeretett volna. :) Így a maradék zöldbabot és grillhúsit neki adtam én meg összeütöttem ezt a gyors kaját.

Persze mivel délelőtt bringáztam, úgy kettő körül már éreztem azt, amit a sarkvidéki farkasok éhínség idején. Ezért az uzsonnám kicsit erősebb volt: kolbászos kenyeret ettem.

Így már kicsit jobb!

komment írás
Neved: (Ha regisztrálsz, nem írhat más a nevedben!)

...Avagy a fogyókúra története szubjektív szemmel...