Nagyon sokféle diéta létezik. Mind az írott, mind a virtuális irodalom több száz, több ezer ilyenről tud. A legismertebbek a különböző böjtök, lékúrák, szétválasztó diéták. Vannak szenvedősebbek és emberbarátabbak. vannak divatos és megbukott elméletek. Legtöbbjük gyors súlyvesztéssel kecsegtet, mások önmérsékletre intenek. Nem könnyű választani!

Sajnos szinte minden diéta alapja, hogy több energiát kell elégetni, mint amit beviszünk élelem formájában! A hízás megállításának és valamiféle ellentétes folyamatnak az alapja mindig a több mozgás és a zaba leállítása. Lehet úgy, hogy szétválasztod az összetevőket, ilyenkor abba akarsz belepusztulni, hogy amit épp nem ehetsz, az úgy hiányzik, mint rosszéletű sekrestyésnek a gyónás. Lehet úgy is, hogy kihagysz étkezéseket vagy időponthoz kötöd őket, de ilyenkor meg úgy várod a következő étkezést, mint lebukott házasságszédelgő a megrendelt taxit.

Kis hazánkban is ismert jópár diétaforma. Én személy szerint egyiket sem követném jó szívvel, bár van, ami elég közel áll az általam elképzelthez. Azt gondolom, hogy az életvitellel tudok legjobban kombinálni. Gyors fogyást elérni csak valamilyen konkrét előkészület érdekében érdemes, egyébként amilyen gyorsan lementek a kilók, ugyanúgy vissza is ugranak.

Anno készültem végigjárni a Camino-t (a kaland leírását lásd itt: Camino blog). Akkoriban 98 kiló voltam. Kiszámoltam, hogy ez pont 15 kilóval több, mint az ideális súlyom. Akkoriban nem voltam elhízva, bár a súlyom megközelítette a mostanit. Inkább izmos voltam, de azért persze valóban volt rajtam felesleg. Nos, akkor 3 hónap alat akartam ledobni, ami sikerült is: nagyon kemény diétával, állandó 800-1200 kcal közti bevitellel egy hónap alatt lement 10 kg. Majd egy hónapig kicsit lazábban 5 kg. Az utolsó hónapban csak a szinten tartásra gyúrtam, mert nem akartam, hogy nagyon legyengülve induljak neki a több, mint 800 km-es útnak. A stratégia bevállt, bár az első havi kínokat senkinek sem kívánom (na jó, az ellenségeimnek igen): ebben az időszakban mindig verejtékben fürödve ébredtem, rémálmaimban terített asztalok menekültek előlem elérhetetlenül ...csak rohantam, de nem haladtam, a sültek meg távolodtak, távolodtak.

Most nincs szükség ilyen drasztikus fogyásra, viszont nincs konkrét okom a fogyásra, tehát úgy kell súlyt vesztenem, olyan módszerrel, amit aztán utána is alkalmazni tudok, hogy ne hízzak vissza pikk-pakk. Ezt - véleményem szerint - több mozgással, alacsonyabb kalóriatartalmú ételek-italok fogyasztásával, némi önmérséklettel és bizonyos ételek kerülésével (nem teljes kiiktatásával) érhetem el. Ez az elején összekapcsolható valamiféle időosztásos dologgal (ilyen pl. a jól ismert Norbi-diéta), de talán a fehér kenyéren, a csokoládén és a tömény cukron kívül nem szeretnék semmit teljesen kizárni az étrendemből. Szó sem lehet olyan diéta elméletekről, mint pl. az Atkins diéta, ami ugyan gyors és kényelmes fogyást ígér, ellenben olyan egyoldalú táplálkozási időszakokat ír elő, ami akár káros szintű hiánybetegségeket is idézhet elő; nem gebe akarok gyorsan lenni egészségkárosítás mellett, hanem egy jobb életminőségre vágyom némi lemondás árán.

Abban is biztos vagyok, hogy nem valamelyik divatos kúrát fogom követni, amitől hemzseg az internet. Mosolygós arcú előtte-utána figurák ajánlotta lötyökkel, joviális arcú szakemberek kínálta porokkal és/vagy celebmacákkal reklámozott étrendekkel tuti nem lehet tartós hatást elérni. Tisztán él még bennem, amikor hajdan anyámat bepalizták valamelyik újság reklámjával, hogy Demis Roussos mennyit és milyen gyorsan ...csak vedd meg a könyvet és Te is megtudod a titkot. Aztán anyám jópénzért megrendelte a könyvet és a nagy titok helyett olyan (szarul megírt) receptekkel volt tele, ami akkoriban szép hazánkban alapanyag híján elkészíthetetlen volt (ananászos lepényhal, meg ilyenek). Szóval NO bepalizás, NO löttyök rendelése, NO csodaszerek, amiktől aztán nem leszek éhes. Sajnos némi szenvedés nélkül nem megy! :)

Mit fogok tehát csinálni?

- Az első napokban próbálok lassítani és valóban keveset enni sok folyadékbevitellel. Főleg zöldségeket, nem túl savas gyümölcsöket és sovány húsokat kenyér, tészta és krumpli nélkül. Bár a vega étkezést gy tartom röhejesnek, ahoghy van, de szerencsére a zöldségek és gyümölcsök ízét kedvelem, ezért nem fog nehezemre esni a dolog. Persze, a mennyiség csökkentése fájni fog!

- Akárhogy is próbálkozom, az éhség-sokkot nem fogom tudni elkerülni, mert el kell érnem, hogy a belem összehúzódjon! Mivel ezt csak úgy érhetem el, hogy mennyiségileg, térfogatilag is kevesebbet falok, a testem úgy fogja lereagálni, hogy valami katasztrófa miatt nem tudom elegendő táplálékhoz juttatni. Az agyam vegetatív része riasztja a belső szerveimet és megpróbálja lassítani az anyagcserémet, jobb hatásfokú emésztésre serkentve a gyomromat. Ismerős a helyzet. Tudom, hogy ezt ilyenkor valahogy illedelmesen körül kellene írni, de a dolog úgy néz ki, hogy az éhség-sokk beindulása után a patkószeget is megemésztené az ember. Jóval kevesebbet eszel, de ezt sokkal jobban feldolgozza a tested és a "végtermék" mennyiségileg a töredéke lesz a korábbinak. Ahogy egy nagyon kedves ismerősöm ezt megfogalmazta, "bogyós lesz a székleted". :)

- Sokkal több folyadékot kell innom! Főleg vizet és/vagy nagyon alacsony cukortartalmú és magas ásványianyag, magas vitamintartalmú gyümölcsleveket. Az alkohol (főleg az égetett szeszek) kerülendők. A sör a gyomor térfogatnövelése miatt, a pálinkák meg a magas energiatartalmuk okán.

- Sok mozgásra van szükségem. Az első pár nap ez kimerül sétákban, mert a hirtelen kalóriacsökkentést és a megnövelt izommunkát egyszerre nem viseli jól a szervezet: olyan éhségérzetet generál, amit képtelenség agyban letiltani, amikor karnyújtásnyira gazdagon megrakott hűtő kínálgatja csillogó testét dévajul. Értelemszerűen a velem együttélők nem fogyókúráznak. Van akire ráférne, de még nem készült fel a dologra, a többieknek meg nincs rá okuk, nem túlsúlyosak. Visszatérve a mozgásra: van itt a lakásban egy eszköz, amit régóta figyelgetek, de nem jöttem rá a funkciójára, ez a szobabicikli. Ő lesz az első aktív sporteszköz, amit használok majd, egyébként a spártai (vagy más néven fegyenc) gyúrást akarom alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy az erőnlétedet saját tested súlyának alkalmazásával növeled: normál és spéci fekvőtámaszok, hasizomgyakorlatok, ide-oda kapaszkodva elvégzett húzódszkodások, meg ilyesmi. Erről rengeteg videó található a Jutyúbon... Illetve amennyit csak lehet, kirándulok, sétálok.

Nagyjából ennyi! Semmi csoda, semmi mágia! :)

Itt a blogomban megpróbálom majd leírni a folyamatokat, az érzéseimet, hangulatváltozásomat. Ha kialakul valamiféle edzésterv, akkor azt is, esetleg recepteket, ha valamelyik kímélőkaja nagyon bejön. Teszek majd fel fotókat, adatokat, képleteket, miegymást. Talán rászánom magam egy előtte-utána fotó elkészítésére is, de ezt nem igérem, hátha kiskorúak is olvasság a blogot. nem szeretném, ha valaki miattam leállna a fejlődésben. :)

...Avagy a fogyókúra története szubjektív szemmel...